You are here :   Accueil » Peer reviewed books
Presentations
Newsflash

Cahiers du laboratoire de didactique André Revuz n°19 Juin 2018    Télécharger 

Environnements numériques pour l’apprentissage, l’enseignement et la formation : perspectives didactiques sur la conception et le développement

AUTEURS: Maha Abboud, Michèle Artigue, Fabien Emprin, Jorge Gaona , Colette Laborde, Jean-Baptiste Lagrange, Bernard Le Feuvre, Daniel Marquès, Andrée Tiberghien et Jacques Vince

En mai 2016, le groupe TICE LDAR a organisé une journée d’étude autour des perspectives didactiques sur la conception et le développement d’environnements numériques pour l’apprentissage, l’enseignement et la formation. Ce cahier rassemble les textes de cinq conférences données à cette occasion. Le premier chapitre présente un aperçu des enjeux de ce thème à partir d’une perspective historique. Les cinq chapitres, qui suivent présentent des aspects du travail de conception et de développement d’environnements numériques à travers des exemples de réalisation. Ils concernent une diversité de problématiques (enseignant, élèves…), de contenus (sciences physiques, géométrie, fonctions…) et de type d’environnements (simulateur, base d’exercice, environnements pour la classe, site web de diffusion de ressources…). Un dernier chapitre donne des éléments de synthèse. Ce cahier n’est pas seulement destiné aux spécialistes du domaine. Tous les didacticiens s’approprieront utilement les enjeux et choix didactiques sous-jacents à ces environnements qui aujourd’hui font partie du quotidien de l’enseignement/apprentissage.

rss This article is available in the standard RSS format for publication on your website :
http://jb.lagrange.free.fr/data/en-articles.xml

Psycharis, G., Kafetzopoulos, G.-I. & Lagrange, J.-B. (accepted). A framework for analysing students’ learning of function at upper secondary level: Connected Working Spaces and Abstraction in Context. In A. Clark-Wilson et al. (Eds), Mathematics Education in the Digital Age: Learning, Practice and Theory. Routledge.

PDF

Lagrange, J.-B.(2014) Algorithmics. In Lerman S (Ed.) Encyclopedia of Mathematics Education, pp 32-36. Springer Dordrecht, Heidelberg, New York, London

PDF

in Lagrange (dir.) ( 2013)Les Technologies Numériques pour l’Enseignement ; usages, dispositifs et genèses.Toulouse: Octares
Chapitre 1 Présentation.
Chapitre 2 Formation, certification et usages en France : le C2i2e.
Chapitre 11 Synthèse : les usages des TICE ; problématique, cadres théoriques et conséquences pour le développement professionnel.
Long Abstract

Healy L., Lagrange, J.B. (2009). Introduction to Section 3. In: Celia Hoyles; Jean-baptiste Lagrange. (Eds.). Mathematics Education and Technology-Rethinking the Terrain. New York, : Springer, p. 287-292.

Grugeon B, Lagrange J.B., Jarvis D. (2009), Teacher education courses in mathematics and technology: analyzing views and options, In C. Hoyles, J.B. Lagrange (eds), Digital Technologies and Mathematics teaching with technology: Rethinking the terrain,New York, : Springer.

  • Lagrange JB., Artigue M., Laborde C., Trouche L. (2003) Technology and Mathematics Education: A Multidimensional Study of the Evolution of Research and Innovation. In: Bishop A.J., Clements M.A., Keitel C., Kilpatrick J., Leung F.K.S. (eds) Second International Handbook of Mathematics Education. Springer International Handbooks of Education, vol 10. Springer, Dordrecht
  • This chapter will highlight the interest and necessity of considering a plurality of perspectives (or dimensions) when addressing the issue of the integration of information and communication technologies (JCT) into the teaching and learning of mathematics. It will also show how this multidimensional perspective can be efficient for an analysis of the existing literature. The paper draws on a meta–study of a comprehensive corpus of publications about research and innovation in the world–wide field of the integration of JCT from 1994 to 1998, For this study we built a multidimensional framework and a data analysis procedure, and obtained a synthesis of literature. The study of ten research papers that the statistical procedure made appear as paradigmatic examples helped to discern an evolution towards more awareness of the complexity of JCT integration. The multidimensional framework aims to provide innovators and researchers with a set of references to deal with this complexity.


Creation date : 08/02/2016 13:56
Last update : 08/02/2016 13:56
Category : -
Page read 1632 times
Previous  
  Next


Reactions to this article

Nobody gave a comment yet.
Be the first to do so!